Skip to main content

Franchise

  1. Hva er franchise?

Franchise (eller franchising) er en metode å distribuere produkter eller tjenester. Organiseringen omfatter en franchisegiver, som har eller etablerer et varemerke og et forretningssystem, og en franchisetaker som betaler løpende avgift og ofte en inngangspris til franchisegiver for retten til å drive virksomhet under franchisegivers navn og system (oversatt fra IFA.org).

Franchise

Formålet med modellen er etablere en delingsmodell hvor franchisegiver tar kostnadene med overordnet utvikling av modellen og gjør det enklere for franchisetakere å etablere egen virksomhet med klare rammer og retningslinjer for hvordan virksomheten skal drives og med franchisegiver som rådgiver og støtte under driften. For dette betaler franchisetaker en avgift til franchisegiver. Franchisetaker drar videre nytte av å være del av et større varemerke enn det man kan skape ved kun egen drift, og kan med det dra nytte av felles markedsføring, eksisterende varemerkekjennskap osv.

Ved riktig organisering og drift kan franchiseorganisasjoner bli både store og svært lønnsomme både for franchisegiver og franchisetakerne.

Se for øvrig hva vi har skrevet om følgende underpunkter vedrørende franchise:

Samtidig er der flere forutsetninger som skal være på plass for at et samarbeid skal kunne kalles franchise, og for at samarbeidet skal fungere og bli lønnsomt for alle parter. Vi vil i denne artikkelen gi en overordnet innføring i franchising som samarbeidsform og peke på ulike forhold som er viktig å tenke på som franchisegiver og/eller franchisetaker.

2. Sentrale tema under et franchisesamarbeid

a) Egenskaper ved et velfungerende franchisekonsept

Ved inngåelse av franchiseavtale er det en underliggende forutsetning for å lykkes at begge parter er innstilt på at det skal bli snakk om et langvarig samarbeidsforhold. Verdien av konseptet og merkevaren ligger i å bygge en forretningsmodell hvor begge parter foretar nødvendige investeringer og sikrer god avkastning over tid, etter hvert som både den enkelte franchisetaker og varemerket til franchisegiver utvikler seg og blir kjent i markedet.

Et langvarig samarbeidsforhold fordrer videre at partene har nødvendig tillit til hverandre, og at de både hver for seg og felles forvalter samarbeidet på en slik måte at tilliten underbygges og vokser.

Videre forutsetter konseptets suksess, og muligheten får å drive i tillit, at modellen er tilstrekkelig lønnsom for alle parter. Partene inkluderer både franchisegiver og franchisetaker, men også kunden. Dersom ikke alle parter opplever å ha nytte av konseptet og driften vil den part som ikke opplever slik nytte gå sur. Faren er da stor for at samarbeidet kollapser, eller i hvert fall blir betydelig mindre lønnsomt enn det ellers kunne vært.

Det er også videre at konseptet og samarbeidet utvikler seg på en god måte over tid, i samsvar med markedets og omverdenens endrede behov og forventninger. Også utviklingen må gjøres på en god og balansert måte, hvor begge parter opplever at deres interesser og behov blir tilstrekkelig i varetatt, og hvor eventuell økende (eller synkende) lønnsomhet blir rettferdig behandlet og fordelt mellom partene.

b) Konseptets økonomiske rammer

Ved oppstart av en franchiseforretning vil det normalt være krav om investeringer fra franchisetakers side. Investeringer knytter seg både til fysisk oppbygging av de lokaler virksomheten skal drives fra, og det handler om opplæring av driver og de ansatte i virksomheten. Videre vil franchisegiver ofte også forvente en oppstartsavgift for å få dekket både sine direkte kostnader ved å etablere den nye franchisetakeren og som betaling for de investeringer franchisegiver har hatt i utviklingen av konseptet.

Dernest vil franchisegiver kreve en løpende betaling (franchisefee) for franchisetakers løpende bruk av konseptet. Det kan også være ulike ordninger for annen betaling franchisetaker skal delta i, som bidrag til markedsføringsfond, opplæring mv.

Ulike konsepter kan ha ulike modeller for slik betaling, herunder knyttet til

  • Betaling av en andel av omsetningen
  • Betaling av en andel av overskuddet
  • Faste månedlige beløper
  • Variable stykkpriser for ulike tjenester

Uavhengig av modell for betaling må forutsetningen være at franchisetaker skal ha gode muligheter for å skape god lønnsomhet for seg selv og sine eiere også etter at franchisegiver har fått sitt. Det er også viktig at franchisetaker opplever at verdien av det de mottar fra franchisegiver står i et rimelig forhold til den betaling de skal gi tilbake.

c) Konseptets rutiner og rammer

Også innenfor konseptbeskrivelse kan det variere sterkt mellom ulike konsepter. I noen konsepter har franchisegiver beskrevet tilnærmet alt av drift og virksomhet ned i detaljerte rutiner, samtidig som det er satt stramme rammer for hva franchisetaker har lov til å markedsføre og selge, og hvordan det skal markedsføres og selges. I andre konsepter er samarbeidet og rammene løsere, og handler mest om å benytte et felles varemerke for å oppnå fordeler i felles markedsføring og gjennom verdien av navnegjenkjenning.

Jo mer som er beskrevet og regulert, desto strengere krav må kunne stilles til kvaliteten på de rutiner og rammer franchisegiver har satt. Samtidig vil en slik omfattende konseptbeskrivelse også gi grunnlag for et høyere franchisefee – under forutsetning at konseptbeskrivelsen også gir lønnsomhet når den etterleves.

d) Endringer i konseptet

Konflikter mellom franchisegiver og franchisetaker vil ofte oppstå når noen av partene ser behov for endringer i noen del av konseptet, herunder ved oppdatering av rutiner, innføring av nye rutiner, etablering av nye krav, endring i økonomiske vilkår mv. Slike endringer vil ofte ha konsekvens for arbeidsmetoder, arbeidsbelastning og/eller lønnsomhet og inntjening. Det vil da bli et spørsmål hvordan kostnaden og/eller gevinsten ved endringene skal fordeles.

I et konsept med god tillit og dialog vil det normalt være enklere å gjennomføre endringer enn i et konsept hvor tilliten og gjerne også lønnsomheten er lavere. Det vil da også fortere bli et spørsmål om hva som avtalerettslig kan gjøres og påberopes av den enkelte part ved de ulike endringer.

For mange kan diskusjonene om utvikling og endring forenkles gjennom etablering av et samarbeidsutvalg med representanter for både franchisegiver og franchisetakerne. Slike utvalg kan, ved riktig organisering, være i forkant av problemer som måtte oppstå og ha en god diskusjon og dialog om både når og hvordan ulike endringer skal gjøres.

3. Vurderinger for en franchisegiver

For franchisegiver oppstår den første vurderingen ved etablering av et franchisekonsept, knyttet til både hvorvidt franchise er den riktige organiseringen, og videre rundt hvordan et slikt konsept i så fall skal beskrives og organiseres.

Deretter vil det være behov for løpende vurderinger knyttet til utvikling og kvalitetssikring av konseptet under driften. Herunder kan det oppstå ulike utfordringer knyttet til oppfølging av enkelte franchisekontrakter og eventuell mer formell oppfølging og sanksjonering for å sikre etterlevelse.

Videre kan kritiske diskusjoner oppstå særlig ved fornyelse av franchiseavtaler og generelle endringer i og oppdateringer av konseptet og konseptbeskrivelsen.

4. Vurderinger for en franchisetaker

Franchisetaker bør forut for avtaleinngåelse foreta en grundig vurdering av om franchisegiver driver et konsept man virkelig ønsker å arbeide innenfor. Videre bør det gjøres vurderinger av kvaliteten i konseptet. Dette kan gjøres både ved en vurdering av selve konseptbeskrivelsen, men også av en analyse av hvordan lønnsomheten er for eksisterende franchisetakere. Dette kan gi et godt pekepinn på hva man selv kan forvente ved oppstart av slik virksomhet.

Som for franchisegiver oppstår det videre behov for vurderinger i forbindelse med endringsprosesser i og rundt konseptet, og særlig i forbindelse med fornyelse av kontrakten. Franchisetaker må samtidig også gjøre løpende vurderinger knyttet til egen drift og lønnsomhet under de generelle regler etter aksjeloven og annen relevant lovgivning.

Hos Asker Advokatkontor har vi medarbeidere med over 20 års erfaring innenfor franchisedrift. Vi kan bistå både franchisegivere og franchisetakere på alle områder innenfor franchisedrift. Ta kontakt for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan bistå deg og din virksomhet.

Se for øvrig hva vi har skrevet om følgende underpunkter vedrørende franchise:


Ørjan Stenberg

Advokat
Ørjan Stenberg

Telefon:
+47 95 16 87 86

Epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.