Skip to main content

Forsikringsrett

De fleste forbrukere og selskaper har flere forsikringer, og bruker til dels mye penger hvert år på å betale forsikringspremie. Samtidig er de færreste godt kjent med hva forsikringen egentlig dekker og hva som faktisk står skrevet i de ofte omfattende forsikringsvilkårene. Hvorvidt man har en «god» eller «dårlig» forsikringsavtale vil mange først oppdage når de står i en skadesituasjon og har behov for å bruke forsikringen.

Når det er en skadesituasjon er det videre to ulike spørsmål som kan dukke opp, med tilhørende problemstillinger:

  1. Dekker forsikringsavtalen min den skaden som har oppstått?
  2. Hva har jeg rett på under forsikringen dersom skaden er dekket, og hvordan skal jeg få ut den dekningen jeg i så fall har krav på?
Forsikringsrett

Det skal understrekes at i de langt fleste tilfeller går skadebehandling hos forsikringsselskapene knirkefritt. De norske forsikringsselskapene håndterer både hver for seg og samlet hundretusenvis av skader hvert år, og de har som utgangspunkt gode rutiner for å sikre effektiv skadebehandling og utbetaling av berettigede krav.

Se for øvrig vår informasjon om:

Utfordringene oppstår i de saker hvor saksbehandlingen ikke går så knirkefritt som man normalt skulle ønske. Det kan være mange ulike årsaker til at utfordringer oppstår, som for eksempel:

  1. Det viser seg at skadetilfellet ikke er dekket etter vilkårene, på tross av at man som kunde har trodd dette – herunder ofte som følge av (feilaktig eller misforstått) informasjon fra selger / kundekontakt.
  2. Skadetilfellet ligger i grenseområdet for hva som er og ikke er dekket, herunder at vilkårsteksten ikke er tilstrekkelig klar.
  3. Fastsettelse av erstatningsbeløp er skjønnsbasert, og det oppstår uenighet mellom selskap og kunde om hva som er riktig beløp.
  4. Forsikringsselskapet krever fremlagt dokumentasjon som kunde ikke lenger har eller kan fremskaffe.
  5. Kunde opplever å bli mistrodd fra selskapets side / selskapet mistenker kunde for svik. Som del av dette kan man som kunde bli usikker på hva man egentlig kan legge inn av krav under forsikringen uten å føle på risiko for avslag og i verste fall andre reaksjoner fra forsikringsselskapet.
  6. Forsikringsselskapet har manglende kapasitet og saksbehandlingstiden er urimelig lang.

Når slike situasjoner oppstår, kan det være nyttig med bistand til vurdering av hva man som kunde egentlig har rett på og hva som er de beste veier fremover for å sikre at man oppnår sin rett.

Som kunde har man ulike muligheter til å påvirke saken og sikre best mulig oppgjør:

  • Under den første / ordinære behandling av saken, gjennom kontakt med skadeavdeling / skadebehandler.
  • Ved klage på skadeoppgjør direkte til forsikringsselskapet. Retten til å klage er forankret i forsikringsavtaleloven § 22-1
  • Ved klage til Finansklagenemnda (FinKN)
  • Gjennom søksmål for de ordinære domstoler

For de ulike tiltakene etter at den ordinære behandling er avsluttet, gjelder forskjellige frister for å ta skritt rundt videre oppfølging. Dersom fristene oversittes vil retten til å klage kunne bortfalle. Samtidig gir loven retningslinjer for hvor lang tid selskapet kan påberope seg for å svare på klager. Her er imidlertid utfordringen ofte at både forsikringsselskapene og særlig FinKN har lange saksbehandlingstider, sånn at det svaret man mottar ikke sier annet enn at saksbehandlingstiden er lang. Dette tilsier at man som kunde så langt det er mulig bør prøve å påvirke selskapet til å fatte riktig beslutning allerede i første behandling.

Samtidig som det er viktig som kunde å få ut det man har krav på, er det også viktig å ha tilstrekkelig forståelse for at det for forsikringsselskapet er sentralt å utbetale riktig erstatning. Hva som er riktig erstatning etter avtalen kan i mange tilfeller oppleves som både urettferdig og urimelig sett mot forventningene man har som kunde. I slike situasjoner blir det et spørsmål om disse forventningene har oppstått som følge av forhold på forsikringsselskapets side, slik at det kan kreves mer enn det selskapet egentlig vil gi, eller om man som kunde må ta inn over seg at saken faktisk ikke gir grunnlag for mer utbetaling enn det man er tilbudt.

Hos Asker Advokatkontor AS har vi bred erfaring med å bistå forsikringskunder knyttet til vurderinger av forsikringskrav og oppfølging av dette mot forsikringsselskapet. Vi har også ansatte med lang arbeidserfaring fra innsiden av forsikringsbransjen, og derved en god forståelse for hvordan prosessene fungerer hos forsikringsgiver.

Se for øvrig også vårt eget punkt om rettshjelpsforsikring. Rettshjelpsforsikring er en egen del av mange forsikringer. Etter fradrag for en egenandel kan du ha krav på å få dekket advokatkostnader i mange tvistetilfeller.


Ørjan Stenberg

Advokat
Ørjan Stenberg

Telefon:
+47 95 16 87 86

Epost:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.