Nye krav til arbeidsavtaler fra og med 1. juli 2024
Alle ansatte har etter arbeidsmiljøloven § 14-5 krav på skriftlig arbeidsavtale. Arbeidsavtalen er det viktigste dokumentet i et arbeidsforhold, ettersom den regulerer både arbeidstakers og arbeidsgivers rettigheter og plikter. På denne måten setter arbeidsavtalen de rettslige rammene for arbeidsforholdet. Men hva må en arbeidsavtale inneholde?
Nye krav
Fra og med 1. juli 2024 gjelder det nye minimumskrav for hva en arbeidsavtale skal inneholde. Disse vil gjelde i tillegg til de allerede eksisterende minimumskravene i arbeidsmiljøloven § 14-6. De nye reglene innebærer følgelig en utvidelse av de forhold arbeidsavtalen allerede skal opplyse om.
Hvilke arbeidsavtaler gjelder de nye reglene for, og når begynner de å gjelde?
De nye reglene gjelder for alle arbeidsavtaler som inngås fra og med 1. juli 2024. Arbeidsavtaler inngått før 1. juli 2024 skal oppdateres ved forespørsel fra arbeidstaker. Slik oppdatering skal gjennomføres tidligst mulig etter at arbeidstakeren har bedt om det, og senest innen to måneder.
Hvilke forhold må arbeidsavtalen opplyse om?
Arbeidsavtalen skal opplyse om forhold av vesentlig betydning for arbeidsforholdet. I tillegg til de allerede eksisterende minimumskravene, skal arbeidsavtalen også inneholde opplysninger om:
- Gjeldende fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforhold for både arbeidsgiver og arbeidstaker
- At arbeidstaker fritt kan bestemme sitt arbeidssted, i mangel på fast arbeidssted eller hovedarbeidsplass
- Innleiers identitet ved ansettelse i bemanningsforetak, så snart dette er kjent
- Arbeidstakers rett på kompetanseutvikling som arbeidsgiver eventuelt tilbyr
- Annet fravær betalt av arbeidsgiver enn ferie
- Særskilt angivelse av de forskjellige elementene som inngår i lønnen, der lønnen utgjøres av flere lønnselementer
- Eventuell varierende daglig og ukentlig arbeidstid
- Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet, samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse
- Presisering av ordninger for vaktendringer, samt ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid og overtidsgodtgjørelse
Hva bør arbeidsgivere gjøre i perioden frem mot 1. juli?
Når 1. juli 2024 kommer, bør de nye og oppdaterte ansettelsesmaler være på plass og klare til å tas i bruk. Vi anbefaler at arbeidsgivere setter seg inn i de nye kravene, og oppdaterer malene for arbeidsavtaler i god tid før de nye kravene trer i kraft.
Asker Advokatkontor har lang erfaring med arbeidsrett og bistand med opprettelse av arbeidsavtaler. Har din virksomhet behov for bistand med utarbeidelse av eller oppdatering av ansettelsesmaler, ta gjerne kontakt med en av våre advokater.
- Opprettet .